Виразне
читання - один з головних етапів у вивченні художньої літератури. Це перша і
основна форма конкретного, наочного осягнення багатств словесного мистецтва.
Виразне читання забезпечує цілісне і безпосередньо емоційне сприйняття
художнього твору, тому що породжує естетичне співпереживання. Враження, яке
справляють на слухача майстерно відтворені читцем художні образи, викликає
особисті асоціації, оживляє уяву, дає поштовх розвитку фантазії, почуття і
думки.
Майстерне
читання вчителем художнього твору (чи навіть уривка) викликає емоційний відгук
учнів, розвиває їх художній смак, породжує зацікавленість цим твором. Але не
менш важливим є те, що виразне читання сприяє вірній подачі твору, точному
відображенню задуму автора, ідей і почуттів, втілених ним у художні образи. І
тут навряд чи можна сперечатися про силу впливу на слухачів живого слова.
Вміння
читати не приходить саме по собі. Йому треба навчатися, а потім розвивати вміло
і послідовно. Насамперед, вчитель сам має бути переконаний у необхідності
вдосконалювати своє власне виразне читання. Тільки за цієї умови він зможе
кваліфіковано навчати виразному читанню учнів. Бо першим кроком до успіху є
особистий приклад вчителя: адже для школярів (і особливо - молодших класів)
неабияку роль відіграє пряме наслідування читця, довіра авторитету вчителя.
Для того, щоб досягти дійсно
досконалого виразного читання, потрібно не просто механічно виконувати роботу
читця, а проводити кожен раз серйозну попередню підготовку.
Мистецтво виразного читання потребує
тривалої і систематичної роботи. Учень має вчитися виразного читання на всіх
заняттях з літератури та мови. Але спеціальні уроки виразного читання
допоможуть йому набути навичок й умінь перш за все своєю практичною
спрямованістю. Звісно, слід пам'ятати, що школа не готує артиста-професіонала,
а прагне, включаючи виразне читання в загальну систему філологічної освіти,
сприяти всебічному розвитку особистості учня.
Під
виразним читанням розуміють правильне, осмислене й емоційне (за потреби)
читання художнього твору. Саме таке читання .значно підвищує якість засвоєння
літературного матеріалу і сприяє розумінню, осмисленню текстового матеріалу.
Виразне читання сприяє розвиткові навичок, пов'язаних із культурою мовлення.
Вони мають такі компоненти: тон голосу, сила і тембр голосу, ритм мовлення,
темп мовлення (прискорення й уповільнення), паузи (паузи, зупинки), мелодика
тону (підвищення і зниження голосу), логічні наголоси. Всі інтонаційні засоби,
емоційність мовлення і читання підтримуються загальною технікою мовлення —
дикцією, диханням, орфоепічно правильною вимовою.
Тому загальна мета уроків виразного читання така:
1.
навчити школярів різноманітних класів з урахуванням їхніх вікових
особливостей методів і прийомів виразного читання;
2.
розширити знання з теорії й історії мистецтва звучного слова;
3.
удосконалити виконавську майстерність учнів.
дихання пауза психологічна поза
голос наголос фразовий жести
логічний
мелодика
дикція міміка
емоційність
Тема уроку: Поетизація
подвигу солдат у Великій Вітчизняній війні.
Лірика О.Т.Твардовського.
Урок виразного читання у 7 класі
Мета: поглибити розуміння поняття віршованої мови; познайомити з
літературознавчими термінами розмір, рима, строфа, ритм; поглибити знання про
засоби емоційно-образної виразності; визначити жанрові особливості виразного
читання ліричного твору;
• розвивати практичні навички з
техніки мовлення, логіки читання, образне мислення учнів,уміння висловлювати
свою думку й обґрунтовувати її;
• виховувати всебічно розвинену
людину, особистість, прищеплювати інтерес до духовних надбань людства.
Обладнання: підручники,
дидактичний матеріал.
Тип уроку:
комбінований.
Ми, пройдя через кровь и страдания,
Слова к прошлому взгяядом приблизимся,
Но на зтам далеком свидании
До былой слепоты не унизимся.
К.Симонов
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Оголошення теми, мети, завдань уроку, очікуваних результатів
III. Мотивація пізнавальної діяльності учнів
Уміння виразно читати, добре поставлений голос
Уміння виразно читати, добре поставлений голос
потрібні представникам багатьох
професій — політикам, дипломатам, журналістам, педагогам, лікарям, керівникам,
екскурсоводам, працівникам соціальної сфери. Тобто усім, хто працює з людьми,
часто виступає перед широкою аудиторією. Виразність вимови, гарний голос
необхідні не лише для досягнення фахових успіхів у діловій сфері, але й у
повсякденно-побутовому спілкуванні. Людей, які вміють виразно читати або
розповідати, тих, хто має приємний голос, зазвичай охочіше і довше слухають,
ніж тих, хто не має навичок виразного читання.
Чи можна навчитися виразно, чітко,
зрозуміло, красиво говорити і виступати? Так! У цьому допоможуть уроки
виразного читання.
IV. Актуалізація опорних знань з теми «Виразне читання» і практичних навичок
учнів з виразного читання
1. Дидактична гра «Асоціативна хвиля».
У грі може брати участь весь клас
або окрема група учнів. Задається тема, наприклад: «Яких правил з техніки
мовлення і логіки читання ми маємо дотримуватися при виразному читанні?».
Перший учасник гри називає одне з ключових слів або словосполучень, що
стосуються даної теми, наприклад, «логічна пауза». Наступний учасник повинен
спочатку повторити сказане першим, а потім додати своє слово, пов'язане за
змістом із попереднім, наприклад: «непомітне дихання». Наступний гравець
повторює слова першого і другого учасників, додаючи своє. Новий учасник
збільшує асоціативний ряд новим словом. Зрештою утворюється довгий ланцюжок
асоціацій до визначеної теми. (Логічний
(фразовий) наголос, пауза, темп основний
тон мовлення, мелодика (підвищення і зниження голосу), ритм, дихати непомітно,
читати чітко, вміти читати голосніше-тихіше, тоном вище і нижче,
швидше-повільніше, вміти читати розділові знаки, використовувати логічні,
фізіологічні паузи в тексті...) Той, хто помиляється або робить довгу
паузу, вибуває з гри. Переможцем стане той, хто залишиться останнім і правильно
повторить утворений ланцюжок слів.
Методична допомога при організації гри: гру буде краще організовано, якщо попросити всіх
гравців вийти до дошки і стати в одну лінію. Тоді той, хто помиляється або
робить занадто довгу паузу, виходячи з гри, сідає на своє місце, ланцюжок
швидко скорочується, а решта гравців залишаються в центрі уваги. Крім того,
можна одного з учнів попросити записувати утворений ланцюжок. Його завданням
буде — першим заявити, якщо хтось припустився помилки; учитель може перебувати
поруч із цим учнем — це допоможе контролювати ситуацію. Щоб підсилити
дидактичну функцію, перше слово може називати вчитель. По-перше, він може
задати складне, але важливе слово або термін, багаторазове повторення якого
допоможе семикласникам (зможуть добре запам'ятати їх); по-друге, учитель стає
ніби безпосереднім учасником гри. зближається з учнями, створюючи атмосферу
співпраці.
— Зараз ми
з вами, граючись, розігріємо наші голосові зв'язки. Проведемо вправи зі
швидкочитання.
2. Робота в парах.
«Дзеркало»
Гравці розбиваються на пари і стають
або сідають один проти одного. Перший у парі — «людина*, другий — «дзеркало».
«Людина» виконує вправи артикуляційної та дихальної гімнастики, а «дзеркало -
намагається якомога точніше повторити його рухи, «злитися» з ним. «Дзеркало»
може відчути ритм дихання «людини» і синхронізувати з нею своє. Через кілька
хвилин учитель пропонує гравцям помінятися ролями. Наприкінці вправи можна
попросити учнів розповісти про
, свої відчуття в різних ролях. Яка
роль була легшою — «дзеркала» або «людини»? Чому? Що потрібно для того, щоб
бути вправним «дзеркалом»?
«Дзеркало, що спізнюється»
Коли учні звикнуть до ролі
«дзеркала» і вправа стане для них достатньо легкою, гру можна ускладнити.
«Людина» починає рухатися, а «дзеркало» повторює його рухи, запізнюючись на
один або два такти. Цей варіант вимагатиме від «дзеркала» набагато більшої
уваги і зібраності.
V. Сприйняття і засвоєння учнями
навчального матеріалу
Особливості виразного читання-лірики
тісно пов'язані зі специфікою віршованого тексту.
1. Робота над літературознавчими термінами «вірш» «віршовий розмір», «рима», «строфа», «ритм».
Дидактична вправа «Читання з позначками» статті підручника «Вірш»
Учні
читають статтю, позначаючи інформацію, використовуючи умовні знаки:
0
|
І Це я знав раніше.
|
+
|
Це нова для мене інформація.
|
X
|
Прочитане суперечить тому, що я знав про це
|
раніше.
|
|
!
|
Це мене зацікавило, хотів би дізнатися більше.
|
?
|
Це потребує додаткових вправ, щоб зрозуміти
|
Після
закінчення роботи обговорюються результати. Вчитель докладніше зупиняється на
поясненні того матеріалу, який викликав труднощі.
Але тільки
техніка читання, знання літературознавчих аспектів не зможе зробити виступ виразним. Потрібно зрозуміти
настрій твору, його емоційну атмосферу.
2. Робота над
епіграфом до уроку.
Епіграф підкреслює, що урок
виразного читання буде логічним
продовженням вивчення лірики О.Твардовського,
з якою учні мали познайомитися на попередньому уроці.
3. Евристична
бесіда за змістом
вірша «Я поліг біля Ржева».
— Чим
незвичний перший рядок вірша, чому він сприймається як виклик? (Речення «я поліг...» для читача —
приблизно такий самий виклик, як, наприклад, «мертві душі». Звично,
нормально — «він полеглий» і «я живу». Про себе вже мертвого, вибулого з числа
живих у першій
особі не скажеш. Але далі у вірші розкривається значення цього «я
поліг», зі змісту його стає зрозумілим, чому автор звернувся саме до такої форми.)
4. Робота над літературознавчим терміном «оксюморон».
Оксюморон (давн.-грец. оۼứμwpov) — стилістична фігура, або стилістична помилка — сполучення слів із протилежним значенням. Будь-який оксюморон є протиріччям.
Характерним для оксюморона є навмисне використання протиріччя, для створення додаткового стилістичного ефекту. З психологічного погляду
оксюморон є засобом розв’язання незрозумілої
ситуації.
—Чому поет обрав форму оповіді від
першої особи? (Розповідь від першої особи
підсилює драматизм того, що сталося.)
—Яка роль анафори («я») в творі? (Анафора
підкреслює відчуття відстороненості й
відчуженості від живих.)
—Коли особисте «я» змінюється
узагальненим «ми»? Як це впливає на інтонацію вірша?
—До кого звернений монолог героя? З
ким він веде діалог? Яка інтонація, на вашу
думку, є найдоцільнішою для такого діалогу? (Слова ліричного героя об'єднують живих і загиблих,
скорботний монолог героя переходить в діалог з прийдешніми поколіннями.)
—Якою є художня роль повторів та пауз
у вірші О.Твардовського?
—Починається вірш жорстко. Якими
художніми прийомами це досягнуто?
—У чому динаміка розвитку почуття
ліричного героя? Прослідкуйте, як сум переростає в оптимізм. (Вірш починається на сумній ноті, а
закінчується оптимістично, надією на пам 'ять і вірою в Батьківщину.)
—Скільки разів у вірші змінюється
інтонація? Які саме зміни ви виділили?
—В яких рядках звучить відчуття
гіркоти і покірності долі?
—В яких рядках інтонація жалю і
покори змінюється впевненістю, що жертви були
недаремні?
—Завершується скорботний монолог
героя заповітом. Який настрій цих рядків?
—Як змінюється ритм вірша? Яке
значення має цей прийом для виразного читання?
5. Робота над змістом вірша «На карб не ставте дотепер мені...»
Евристична бесіда
—У чому стилістична своєрідність
твору? (У цих шести рядках на перший погляд все просто: немає тропів, невигадлива рима, немає книжних
слів. Вірш написаний живою розмовною мовою, насиченою фразеологізмами («на карб не ставте», «хто старший,
хто молодший», «не варто
річ вести», «але ж»). Це взагалі властиво поетиці віршів Твардовського.)
—Що у вірші створює відчуття участі у
довірливій бесіді? (Очевидна розбіжність
змістової і ритмічної побудови рядків (На краб не ставте дотепер мені, // Що інші полягли на тій війні, //
Хто старший, хто молодший...) Це надає віршу розмовної інтонації, викликає в читача відчуття того, що він є
учасником довірливої бесіди, впевненість у щирості почуттів ліричного героя.)
—Чому, на вашу думку, у вірші немає
пауз між рядками? (Це монолог автора, який
має читатися на одному подиху.)
—Як ви розумієте слова «хто старший,
хто молодший»? (Цими кількома словами
автор сказав, що на війні загинуло не одне покоління. Учасниками битв були
люди, народжені в останні десятиліття XIX ст. і на початку XX ст. — батьки,
сини, онуки. Цим фразеологізмом можна зробити й інший акцент: війна однаково
нещадна у своєї нищівній, хижацькій,
руйнівній сутності, вона не розрізняє молодість, зрілість, немічну старість.)
—У чому філософський сенс слів «не
вернуться»? (Вірш —
роздум автора про свій борг перед полеглими на війні. «Не вернуться»
— так філософськи глибоко О.Твардовський позначає втрати, пов'язані з
війною. Звідки не
вернуться? Це можна тлумачити неоднозначно. Можливо, з минулого
— вже віддаленого часом, але яке не дає спочинку. Чи з великих битв, свідком
яких був і сам
Твардовський. Ці слова — сторінка тривожної, хворобливої пам 'яті.)
—Яке значення у вірші мають займенники?
(Філософським є протиставлення «я» - «вони». «Вони» синонимічне слову «інші» і виразу
«хто старший, хто молодший». Це протиставлення, точніше, протистояння,
що виникло з
волі страшного часу, не дає спокою ліричному герою. Саме воно винне в
тому, що докази розуму «поступаються неспокійній совісті» («...чи варто річ
вести...»,
«...не в тому річ...»). І триразове повторення в останньому рядку слів
«але ж» підтверджує цей моральний борг перед тими, хто «полягли на тій війні».)
—Незадовго до опублікування вірша
Твардовський змінив його кінцівку. Вона
виглядала так:
Речь не о
том, но все же. Что же — все же? Не знаю.
Только
знаю, в дни войны
На жизнь и
смерть у всех права равны.
—Чи виправдані зміни в остаточному варіанті вірша?
—Як змінилося звучання вірша з новою кінцівкою?
6. Складання пам'ятки «Своєрідність вірша «На карб
не ставте дотепер мені...»
•
Вірш передає думки і почуття тих, хто залишився жити.
• Увесь твір — одне речення.
• У вірші два змістових центри — «я»
та «інші».
•
У тричі повтореному «але ж» приховані біль і туга за полеглими.
•
Вірш закінчується трьома крапками. Думка не закінчена.
7. Складання
партитури вірша (див. додатки 2, 3).
VI. Практична робота над виразним
читанням віршів
Виконання вправи з удосконалення навичок читання напам'ять.
Виконання вправи з удосконалення навичок читання напам'ять.
1.Читання під ритмічний відлік.
2.Читання з прискоренням.
3.Читання з переходом на незнайомий
текст.
4.Читання в темпі скоромовки.
5.Читання тексту, перекритого
смужками.
6.Читання з відриванням погляду від
тексту.
7.Виразне читання з відриванням
погляду від тексту.
8.Виразне читання напам'ять.
Кожен з
учнів починає з того етапу, який вважає за потрібний, але якщо читання не виходить, слід повернутися до попереднього етапу. Таким чином ті,
хто вже вдома впорався з завданням
вивчити напам'ять, матимуть
змогу освіжити знання і відразу перейти до останнього пункту, а ті, хто не
підготувався вдома, зможуть
виконати до 50—70% завдання.
VII. Підсумки уроку
VIII. Оцінювання діяльності мікрогруп та окремих учнів
IX. Коментар різнорівневого домашнього завдання
•
Виписати афористичні словосполучення з віршів.
•
Скласти усне повідомлення-роздум, використовуючи як тезу один із афоризмів О.Твардовського.
Додаток 1
Критерії оцінювання
виразного читання напам'ять художніх творів
Рівень досягнень
|
Бали
|
Критерії оцінювання
|
|
Початковий
|
1
|
Учень монотонно читає напам'ять лише окремі
фрази художнього тексту
|
|
2
|
Учень невиразно читає напам'ять невеличкий
фрагмент рекомендованого для вивчення твору
|
||
3
|
Учень читає напам'ять недостатній за обсягом уривок твору зі значною
кількістю мовленнєвих помилок
|
||
Середній
|
4
|
Учень читає напам'ять твір зі значною
кількістю помилок різного характеру
|
|
5
|
Учень читає напам'ять твір зі значними
змістовими неточностями, порушенням правил техніки мовлення
|
||
6
|
Учень читає напам'ять художній твір
із окремими орфоепічними та змістовими огріхами
|
||
Достатній
|
7
|
Учень читає напам'ять твір
правильно, але невиразно, монотонно
|
|
8
|
Учень
читає напам'ять вивчений твір з окремими декламаційними огріхами
|
||
9
|
Учень виразно читає напам'ять вивчений твір, але час від часу допускає змістові неточності
|
||
Високий
|
10
|
Учень виразно,без помилок та неточностей
декламує твір напам'ять
|
|
11
|
Вивчений
твір напам'ять учень декламує, виявляючи своє розуміння тексту, своє ставлення до прочитаного
|
||
12
|
Читання напам'ять твору
відзначається високим рівнем артистизму,
мовленнєвої вправності. Учень виявляє особисте ставлення до прочитаного, може сформулювати своє
надзавдання (мету) читання твору
|
||
Додаток 2
|
|||
Ритм
|
Інтонація
|
||
Я поліг біля Ржева
В безіменнім болоті, //
В п'ятій роті
Сталева
Вбила бомба в польоті. ///
|
Жорстко,
відривисто,
відокремлено
|
||
Били блиски сліпучі По передньому краю, // Як в
безодню із кручі Впав — і згадки немає. ///
|
Пригадуючи
|
||
1
на білому світі Наступила пітьма, // Ні петлички, // ні лички 3 гімнастерки
нема. ///
|
Драматично
|
||
Я
/// — де корені силу Смокчуть в чорних гіллях, // Я — /// де з хмаркою пилу
Спіє жито в полях. ///
|
Уповільнений перелік, з тугою, гіркотою, яка
посилюється
|
||
Я /// — де щебет пташиний В вечори золоті, // Я
/// — де ваші машини Рвуть повітря в путі; //
|
Деяка
відстороненість,
відчуженість
|
||
Де
травинку в травинку Річка трави пряде, // Там, куди на поминки Навіть мати не
йде. ///
|
Підсилення драматизму
|
||
Полічіте, // солдати, // Скільки ночей назад
Раптом вийшов на дати У бою Сталінград. ///
|
Звертання
|
||
Фронт
горів з виднокраю, // Мов на тілі рубці, // Я поліг і не знаю:// Чи у Ржеві
бійці? ///
|
Питання. Гіркота від невідомості
|
||
А чи маєм удачі На середнім Дону? /// Дні
останні гарячі, — // Все було на кону. ///
|
Зацікавленість
|
||
1 невже то із танками Ворог вийшов за Дін, // 1
хоча б то останками Аж до Волги йде він? ///
|
|||
Ні, // неправда. До краю Він знеміг від атак.
/// А інакше /// — не знаю, // Навіть мертвому — як? ///
|
Заперечення
Непевненість Питання
|
||
1 у мертвих, // щоб знали, // Є відрада одна:
// За Вітчизну ми впали, // Та не впала вона. ///
|
Протиставлення
|
||
В нас потьмарились очі, // Пломінь серця погас,
// На повірці щоночі Викликають не нас. ///
|
Туга, уповільнення
|
||
Орденів не чіпляти, // Що дала нам війна, //
Вам — життя все багате, // Нам — відрада одна, ///
|
Протиставлення
|
||
Що пройшли всі маршрути За Вітчизну свою,// Хай
наш голос не чути, — // Він із вами в бою. ///
|
Наростання впевненості
|
||
Ви повинні там, // браття, // Всі стоять, як
стіна, // Бо вже мертвих прокляття То покара страшна. ///
|
Заповіт
|
||
Це нескорене слово Нам навіки дано, // 1 за
нами воно Ходить вічно, // грозово. ///
|
|||
В мене мертве чоло Не прикрила могила, // Всім,
що потім було, // Смерть мене обділила. ///
|
Гіркота, покірність
|
||
Всім, що, може, // давно Вам у звичці ясніє, //
Хай же буде воно Жити в нашій надії. ///
|
3 надією
|
||
Браття, може, // там ви 1 не Дон загубили І в
тилу у Москви Віддали свої сили. ///
|
Звертання, роздумливо
|
||
Там, // де волзькі вали, ///
Ви копали окопи
і з боями дійшли
До кордону Європи. ///
|
|||
Нам лиш знати б, // узнать, // Що була у
тривозі Та останняя п'ядь На воєнній дорозі. ///
|
|||
П'ядь у грозяний час, // За якою вставала За
плечима у нас Вічна кузня Уралу. ///
|
|||
Може, / селами тими Відступа людожер. Може,
/ви, // побратими, // Вже в Смоленську тепер? ///
|
Зі сподіваннями та
схвилюванням
|
||
Може, / в дні сніговиці Гинуть німці-вовки, //
Може, / вже до границі Наші вийшли полки? ///
|
|||
Може... — Тільки ж ви знаєте Заповіт наших
прав! /// Хоч Берлін, / — пам'ятайте, — // До Москви підступав. ///
|
Наказуючи
|
||
Браття, вами поборені Ті ворожі вали, // Якби
мертві, // нескорені, // Хоч би плакать могли! ///
|
Звертання
|
||
Щоб з гармат із «катюшиних» Залпи в грізну
блакить Нас, / німих і заглушених, // Воскрешали на мить. ///
|
|||
0 брати наші звірені, // Лиш тоді б на війні
Ваше щастя незміряне Ви впізнали б вповні. ///
|
|||
В тому щасті незмінена Й наша часточка є, // В
ньому, / смертю зупинена, // Віра ненависть б'є. ///
|
|||
Наше все! /// Не лукавими Ми пройшли в
боротьбі, // Все дали й не сховали ми Анічого собі. ///
|
3 наростанням оптимізму
|
||
Все на вас перечислено На віки, / не на час, //
1 не в докір для вас, // Що в цім слові замислено. ///
|
|||
Браття, // в лютій війні Ми різниці не знали:
// 1 живі, і що впали — /// Всі були нарівні. ///
|
|||
1 ніхто перед нами Із живих не в боргу, // Хто
наш стяг між рядами Підхопив на снігу. ///
|
|||
Щоб за владу щасливу, // За Радвладу свою, //
Кроком далі, можливо, // Впасти в лютім бою. ///
|
|||
Я поліг біля Ржева, // Кат грозить ще Москві.
/// Де ви, воїни, де ви, // Побратими живі? ///
|
|||
У містах вогнезорих, // У сім'ї, // у селі? ///
В гарнізонах суворих Не на нашій землі? ///
|
|||
Земле, // рідна без краю, // Жив би // — знав і
чужу... /// Я вам жити бажаю, — /// Що я більше скажу? ///
|
|||
Завіщаю вам нині Всім у щасті прожить
І своїй Батьківщині 3 честю вірно служить. ///
|
3 достоїнством і вірою
|
||
Горювати // — гордливо. // Не хилить голови, //
Святкувать // — не чванливо, // Як повернетесь ви. //
|
|||
Берегти її свято, // Перемогу свою, // В
пам'ять воїна-брата, // Що поліг у бою. ///
|
|||
Додаток 3
|
|||
На карб не ставте дотепер мені, //
|
Роздумливо
|
||
Що інші полягли на тій війні, //
|
|||
Хто старший, / хто молодший //
|
3 болем і тугою
|
||
— вік без меж, — //
|
|||
Не вернуться, чи варто річ вести, //
|
|||
Що міг, та не зумів їх зберегти, — //
|
Зі збентеженням
|
||
Не в тому річ, але ж, але ж, але ж...
|
і гіркотою
|
||
ЛІТЕРАТУРА
Методичні рекомендації щодо вивчення світової літератури в загальноосвітніх
навчальних закладах у 2010-2011 навчальному році. Інформаційний збірник
Міністерства освіти і науки України № 22-23-24 , 2010 р.
1. Артоболевский Г.В. Очерки по
художественному чтению. - М, 1959.
2. Верешагин Е.М., Костомаров В.Г. Язык и культура. — М., 1983.
3. Закупник А.Я. О мастерстве
художественного слова. — М., 1938.
4. Маерова К.В. Методические
рекомендации по развитию навнков выразительного чтения. — М., 1985.
5. Маерова К.В. Учебнне задания к
спецкурсу «Методика
обучения выразительному чтению». — М., 1986.
6. Рыбникова М.А. Очерки по методике
литературного чтения. — М., 1963.
7. Сипко Л.М. Виразне читання на уроках зарубіжної
літератури. – Т., 2003.
Немає коментарів:
Дописати коментар